Skip to content

Nikodem – nevera, neodločnost, identiteta

Kače pogosto vzbujajo grozo in odpor. To sem izkusil nekega dne na pohodu, ko sem zaslišal nek čuden zvok pri svojih nogah. Tam, tik ob meni, je bila klopotača, zvita in pripravljena na udarec.

Ena izmed grozljivih kazni za greh v Stari zavezi vključuje množico kač. Bog pošlje strupene kače, da grizejo godrnjave in uporniške Izraelce v puščavi. Toda tudi v svojem besu Bog pokaže usmiljenje. Mojzesu naroči, naj na drog postavi bronasto kačo; in kdor koli jo pogleda, bo ozdravljen (4 Mz 21,9). Kača je nenavaden simbol odrešenja.

Jezus se na ta dogodek sklicuje v pogovoru z Nikodemom, verskim voditeljem Judov. Na nek način je kača na drogu preroški simbol križanja: »Kakor je Mojzes povzdignil kačo v puščavi, tako mora biti povzdignjen Sin človekov, da bi vsak, ki veruje, imel v njem večno življenje« (Jn 3,14–15). To je Jezusovo povabilo Nikodemu, naj gleda nanj in bo rešen.

V treh prizorih Janez mojstrsko pokaže Nikodemovo pot od nevere in neodločnosti do vere v poveličanega Sina človekovega. Pri tem bralce vabi, naj odložijo vsak dvom in neodločnost ter se po veri poistovetijo z Jezusom.

Prizor ena: NEVERA

Nikodem se prvič približa Jezusu ponoči (v. 1-15). Janez poudari čas srečanja, da izpostavi diskretnost. Nikodem priznava, da Jezus prihaja od Boga (v. 2), a je še vedno v nevednosti in v duhovni temi. Deluje v temi in skrivnosti noči.

Nikodem priznava, da Jezus prihaja od Boga, a je še vedno v nevednosti in v duhovni temi.

Ko se pogovor odvija, je Nikodem začuden nad Jezusovimi trditvami in naukom. Verjetno je še vedno pretresen zaradi očiščenja templja in Jezusove izjave: »Podrite ta tempelj in v treh dneh ga bom postavil« (2,19). Nikodemovo vprašanje »Kako se more to zgoditi?« zaznamuje njegov pristop k Jezusu (3,9). Njihov pogovor se konča s pripombo pripovedovalca o simboliki svetlobe in teme: »Luč je prišla na svet, a ljudje so bolj ljubili temo kakor luč … Kdor pa ravna po resnici, prihaja k luči« (v. 19, 21).

To pripombo bi morali povezati z Nikodemom, ki je obtičal v temi, a prihaja k Jezusovi luči. Bo Nikodem resnično prišel k luči ali bo ostal v temi noči?

Prizor dva: NEODLOČNOST

Drugi prizor z Nikodemom izpostavlja vprašanje njegove identitete (7,50-52). Veliki duhovniki in farizeji se zberejo, da bi prijeli Jezusa. Toda služabniki, osupnjeni nad Jezusom in njegovim naukom, ga nočejo privesti. Nikodem se znajde v razpravi, ki sledi. Ko ga Janez ponovno uvede, pripomni o njegovi identiteti: »Nikodem … je bil eden izmed njih« (v. 50). V tem prizoru je njegova identiteta postavljena pod vprašaj.

Nikodem zagovarja, da bi morali Jezusu po postavi (zakonih) omogočiti pošteno zaslišanje (v. 51). Farizeji ga vprašajo: »Si tudi ti iz Galileje?« (v. 52). Janez namerno vključi to posmehljivo vprašanje, da potisne naprej razvoj Nikodemovega značaja. Kdo je Nikodem? Je »eden izmed njih«? Ali pa je »Galilejec«, Jezusov učenec?

Prizor tri: NOVA IDENTITETA

Po križanju Nikodem skoraj nepričakovano znova stopi v ospredje (19,38-41). Judje nočejo imeti opravka z Jezusovim mrtvim truplom, zato prosijo Pilata, naj ga odnesejo (v. 31). Nočejo, da bi jih mrliško telo oskrunilo pred praznovanjem sobote pri pashi. Vendar, Jezus je pravo pashalno Jagnje. On je tisti, na katerega pasha kaže. Zavračajo duhovno bistvo praznika, Jezusa samega, da bi ohranili le senco praznika.

Nikodem stori nasprotno. Zavrne simbol praznika in izbere njegovo bistvo. Besedilo nakazuje, da je osebno udeležen pri pogrebu. Očitno ga ne skrbi, da bi bil obredno nečist, celo na pragu pashalne sobote. Ne skriva se več v nočni senci. Pred začetkom sobotnega večera, na dan priprave, se javno poistoveti z Jezusom. Ta dan bi morali imenovati »luč«. Vprašanje Nikodemove identitete je razrešeno. Resnično je prišel k luči.

Boljši od bronaste kače

Janez želi, da vidimo nasprotujoče si odzive na Jezusa pri farizejih in Nikodemu. Farizeji in verski voditelji vidijo Jezusa kot strašno in odvratno kačo – nečisto in nevarno. Nikodem pa vidi, da je Jezus vir ozdravljenja in življenja. Pogleda na Tistega, ki je bil povišan. Kakor so bili Izraelci v času potovanja po puščavi ozdravljeni strupenih ugrizov, je tudi Nikodem ozdravljen svoje hudobije in teme.

Kakor so bili Izraelci v času potovanja po puščavi ozdravljeni strupenih ugrizov, je tudi Nikodem ozdravljen svoje hudobije in teme.

Evangelij po Janezu prikazuje človeštvo v dveh splošnih kategorijah. Ali si v temi in sovražiš luč, ali pa si se ponovno rodil in prihajaš k luči. Nikodemov razvoj je konkreten primer, kako izgleda prihod k luči: prava vera in poistovetenje z Jezusom.

Nikodemova dejanja so zapisana zato, da bi nas prepričala verovati v Jezusa (20,31). Vprašanje, ki ga Janez postavlja prek Nikodema, je to: Ali si v temi ali si resnično prišel k luči?

Povabljeni smo, da pogledamo na poveličanega Sina človekovega in verujemo (3,14-15). Dvom in neodločnost lahko ovirata. Toda v veri in javnem poistovetenju z Jezusom je življenje in svoboda – ne glede na ceno.

Vir: thegospelcoalition.org

MS-logo-2017 w-02

BOGOSLUŽJA

Vsako nedeljo ob 9. uri.
Dobrodošli!

URNIK BOGOSLUŽIJ

NASLOV

Ciril Metodova ul. 1a
9000 Murska Sobota

Back To Top
Search
X